Załącznik do Zarządzenia nr 3/2023/2024

Dyrektora Szkoły Podstawowej w Wolicy

z dnia 2 kwietnia 2024r .

 Standardy ochrony małoletnich.

(Kliknij aby pobrać)

Procedury postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo i zagrażających bezpieczeństwu

(Kliknij aby pobrać)

Standardy ochrony małoletnich skrót

(kliknij link)

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM OBOWIĄZUJĄCE

W SZKOLE PODSTAWOWEJ ORAZ ODDZIAŁACH PRZEDSZKOLNYCH W WOLIC 

Podstawy prawne Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

 

  1. Dokument ten został opracowany przez zespół pracowników Szkoły podstawowej w Wolicy
    na podstawie aktów prawnych:

− Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz.

   483 ze. zm.)

− Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tj. Dz.U. 2023 poz.

   2809)

− Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz

   niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606)

− Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle

    seksualnym (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze. zm.)

− Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (tj. Dz. U.

    z 2021 r. poz. 1249 ze zm.)

− Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.)

− Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (tj. Dz. U. z 2022 r.

    poz. 1375 ze zm.)

− Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze

    zm.)

− Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tj. Dz. U. z 2023

  1. poz. 1550 ze zm.)

− Rozporządzenie Rady ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury

   "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz.U. z 2023

poz.1870)

 

Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem pełnią funkcję dokumentu, który porządkuje procedury ochrony dzieci oraz przedstawia, w jaki sposób instytucja szkoły będzie je wdrażać, realizować, monitorować i ewaluować.

Preambuła

 

       Naczelną i niepodważalną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Szkoły Podstawowej w Wolicy są działania mające na celu dobro dziecka, ochronę jego godności i poszanowanie jego praw. Każdy pracownik szkoły traktuje małoletniego z szacunkiem, dba o jego prawidłowy rozwój i uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika placówki wobec dziecka przemocy
w jakiejkolwiek formie. Pracownicy placówki, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz własnych kompetencji, przestrzegając zarządzeń i procedur określonych w niniejszym dokumencie. Zwiększanie wśród pracowników szkoły świadomości dotyczących zagrożeń pozwoli na efektywniejsze im zapobieganie oraz tworzenie środowiska pozbawionego czynników mogących doprowadzić do naruszenia praw dziecka.

 Rozdział I

Objaśnienie terminów używanych w dokumencie Standardów ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

 

  • 1

 

  1. Pracownikiem Szkoły Podstawowej w Wolicy, jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę.
  2. Małoletnim jest każdy, kto nie ukończył 18 roku życia.
  3. Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentacji. W szczególności jest to: rodzic lub opiekun prawny, w myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  4. Zgoda rodzica małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka, należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno‑opiekuńczy.
  5. Przez krzywdzenie małoletniego należy rozumieć: popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, przez jakąkolwiek osobę, (w tym pracownika szkoły, ale i jego opiekunów oraz rówieśników) lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego
  6. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie szkoły oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
  7. Osoba odpowiedzialna za przestrzeganie Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkole.
  8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację
  9. Zespół interwencyjny jest powołany przez dyrektora szkoły w przypadku podejrzenia stosowania przemocy nad małoletnim lub w jego rodzinie. W skład zespołu mogą wejść: dyrektor, wychowawca, pedagog, pedagog specjalny, psycholog, inne osoby mające wiedzę na temat krzywdzenia dziecka.

 

 

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

 

 

  • 1

 

  1. Pracownicy szkoły posiadają odpowiednią wiedzę, a w ramach wykonywanych obowiązków są uwrażliwieni na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy szkoły podejmują rozmowę z opiekunami ucznia, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację małoletniego, w tym jego dobrostan

 

 

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego

 

  • 1
  1. W sytuacji uzyskania przez pracownika szkoły informacji o krzywdzeniu małoletniego, bądź w przypadku podejrzewania, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji wychowawcy klasy, psychologowi bądź pedagogowi, sporządzając służbową notatkę  (notatka  przechowywana  jest  u  wychowawcy  oraz u pedagogów, dostęp do niej mają tylko zaangażowane w sprawę osoby).
  2. Wychowawca wraz z psychologiem/pedagogiem przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z osobą poszkodowaną oraz z uczniem/uczniami podejrzanymi o krzywdzenie.
  3. Pedagog/psycholog sporządza opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz opracowuje plan pomocy dziecku.
  • 2

 

  1. Pedagog/ psycholog wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu. W przypadku niepojawienia się opiekunów ucznia – pedagog/psycholog sporządza odpowiednią notatkę służbową.
  2. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
    1. podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskich Kart” – w zależności od rozpoznanego typu krzywdzenia i związanej z nim interwencji),
    2. form wsparcia, jakie szkoła zaoferuje dziecku, np. spotkania z psychologiem lub pedagogiem oraz form  wsparcia dla opiekunów małoletniego,   rozmowy z rodzicami (ze wskazaniem, kto będzie odpowiedzialny za poszczególne działania),
    3. skierowania ucznia do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
  3. Wszystkie działania przewidziane w planie pomocy małoletniemu, mają na celu zapewnienie mu bezpieczeństwa i wsparcia.
  • 3
  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego) wychowawca zgłasza problem dyrektorowi szkoły. Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: dyrektor, wychowawca, pedagog, pedagog specjalny, psycholog, inne osoby mające wiedzę na temat krzywdzenia małoletniego.
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi określone w §2 pkt. 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagogów/ psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.
  3. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie małoletniego, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów ucznia na spotkanie wyjaśniające. Ze spotkania sporządza się notatkę służbową.
  4. Dyrektor szkoły informuje rodziców/opiekunów prawnych o obowiązku zgłoszenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji ( m.in. Policja, sąd rodzinny)
  5. W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodzinną.

 

 

  • 4

 

  1. Plan pomocy małoletniemu jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa opiekunom, z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. Pedagog/psycholog informuje opiekunów o obowiązku szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka (procedura „Niebieskich Kart”).
  3. W przypadku,  gdy podejrzenie  krzywdzenia  zgłosili  opiekunowie  małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
  4. Wychowawca klasy monitoruje przebieg realizacji planu. W przypadku wystąpienia problemów w realizacji, zgłasza je koordynatorowi zespołu.
  • 5
  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.
  2. Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjny.

 

 Rozdział IV

Zasady ochrony danych osobowych małoletniego

 

  • 1
  1. Dane osobowe ucznia podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r.( z późniejszymi zmianami) o ochronie danych osobowych.
  2. Pracownik szkoły ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych, przed nieuprawnionym dostępem.
  3. Dane osobowe uczniów są wykorzystywane wyłącznie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.
  4. Dane osobowe małoletniego, są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  5. Pracownik szkoły jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych małoletniego i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
  6. Podczas zapisu dziecka do szkoły pobiera się od rodziców pisemne zgody na przetwarzanie danych osobowych dziecka, które obowiązują do ukończenia szkoły.
  • 2
  1. Pracownik szkoły może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych, wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający jego identyfikację.
  • 3
  1. Tylko dyrektor szkoły lub osoba przez niego wyznaczona ( rzecznik prasowy szkoły) kontaktuje się w sprawach dzieci z mediami.
  2. Pracownik szkoły bez wyraźnej zgody dyrektora szkoły nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego opiekunach.

 

 

  1. Pracownik szkoły nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik szkoły jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

 

Rozdział V

Zasady ochrony wizerunku małoletniego

 

  • 1
  1. Pracownicy szkoły, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę jego wizerunku.
  2. Podczas zapisu dziecka do szkoły pobiera się od rodziców pisemną zgodę na wykorzystanie wizerunku dziecka, która obowiązuje do ukończenia szkoły.
  • 2
    1. Pracownikowi szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie szkoły bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
    2. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
  • 3

1.Pisemna zgoda, o której mowa w rozdziale 5, §1 ust. 2 powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. umieszczenie wizerunku na stronie www.youtube.pl/ na stronie internetowej szkoły, w celach promocyjnych/ informacyjnych etc.) chyba, że rodzic podpisał ogólną zgodę na przetwarzanie wizerunku.

 

                                                                        Rozdział VI

Zasady dostępu małoletnich do Internetu oraz ochrony przed szkodliwymi treściami

 

  • 1
  1. Szkoła, zapewniając uczniom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
  2. Na terenie szkoły dostęp małoletniego do Internetu możliwy jest pod nadzorem pracownika szkoły na zajęciach komputerowych.
  3. O bezpieczeństwie korzystania z Internetu w pracowni komputerowej mówi stosowny regulamin znajdujący się w pracowni.
  4. Nauczyciel ma obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
  5. Nauczyciel czuwa nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów podczas zajęć komputerowych.
  6. Szkoła zapewnia dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.
  • 2
  1. Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia publiczny dostęp do Internetu, całemu personelowi szkoły.
  2. Uczniowie nie mogą korzystać z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu, podczas zajęć edukacyjnych, opiekuńczych jak i przerw lekcyjnych (zapis statutowy).

     . 3

  1. Szkoła zapewnia bezpieczeństwo uczniom korzystającym w szkole z Internetu. Posiada skuteczne opcje filtrowania treści internetowych:
    1. blokuje dostęp do stron z przemocą, pornografią, satanizmem, neonazistowskimi hasłami, stron zachęcających do brania narkotyków, sekt czy też z czatami internetowymi. Nauczyciel ma możliwość dodawania kolejnych stron do tej bazy, jak również odblokowywania wybranych stron już w niej figurujących,
    2. może zablokować możliwość korzystania z różnych komunikatorów internetowych,
    3. blokuje możliwość pobierania z Internetu wybranych rodzajów dokumentów oraz programów – pozwala to uniknąć „zaśmiecania” komputera ściąganymi przez dzieci, potencjalnie niebezpiecznymi plikami.
  2. Opiekun Sali informatycznej zapewnia, że na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu na terenie szkoły zainstalowane i aktualizowane jest oprogramowanie
  3. Wymienione w pkt. 2 niniejszego paragrafu oprogramowanie jest aktualizowane automatycznie.
  4. Wyznaczony pracownik szkoły przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści, a w przypadku znalezienia tego rodzaju treści, ustala, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
  5. Informację o uczniu, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik instytucji przekazuje pedagogowi/
  6. Pedagog/psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.
  7. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale II niniejszych Standardów.

 

 Rozdział VII

Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

  • 1
  1. Dyrektor Szkoły, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem uczniów lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr.
  2. Informacje zwrotne otrzymane z systemu Dyrektor drukuje i wkłada do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy.
  3. Dyrektor Szkoły uzyskuje informacje wygenerowaną za pomocą narzędzia informatycznego z Centralnego Rejestru Orzeczeń Dyscyplinarnych (CROD) prowadzonym przez Ministra Edukacji, którą drukuje i wkłada do akt osobowych.
  4. Dyrektor od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności.
  5. Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów.
  6. Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  7. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych
    z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

 

  1. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. (Wzór oświadczenia o niekaralności oraz
    o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik nr 3 do niniejszych Standardów).

 

Rozdział VIII

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami placówki a małoletnimi

 

  • 1
  1. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w szkole, monitorują sytuację i ich dobrostan.
  2. Pomoc dzieciom uwzględnia ich umiejętności rozwojowe, w tym możliwości wynikające z niepełnosprawności bądź specjalnych potrzeb edukacyjnych.
  3. Nauczyciele organizują zajęcia i zabawy zapewniające dzieciom wszechstronny rozwój. Zadania dostosowywane są do potrzeb i możliwości uczniów.
  4. Pracownicy wspierają małoletnich w pokonywaniu trudności.
  5. Pracownik szkoły:
    1. zawsze zwraca się do dziecka po imieniu,
    2. mówi do dziecka spokojnie, nie podnosi głosu,
    3. używa języka zrozumiałego dla dziecka, a zarazem poprawnego pod względem reguł językowych,
    4. nie używa słów i wyrażeń niecenzuralnych,
    5. nie etykietuje dziecka, nie ośmiesza go i nie upokarza,
    6. nie używa wobec dziecka przemocy psychicznej, nie grozi dziecku i nie straszy, aby uzyskać posłuszeństwo,
    7. nie ocenia postępowania rodziców dziecka w jego obecności,
    8. nigdy nie pozostawia dziecka bez wyjaśnienia – tłumaczy swoje decyzje,

 

  1. Stosowanie dyscypliny wobec dziecka nie może naruszać jego godności i nietykalności
  2. W przypadku konieczności zastosowania kary nie może ona nosić cech przemocy fizycznej ani psychicznej w stosunku do dziecka.

 

Rozdział IX

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone

 

  • 1
  1. Małoletni mają prawo do przebywania i funkcjonowania w bezpiecznych dla nich warunkach, w tym tych dotyczących środowiska szkolnego. W związku tym, nauczyciele i personel szkolny dokładają należytych starań w aspekcie ochrony uczniów.
  2. Małoletni mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania, określonych w statucie szkoły.
  3. Małoletni uznają prawo swoich rówieśników szkolnych do odmienności i zachowania tożsamości. Nie dyskryminują oraz nie naruszają praw innych małoletnich.
  4. Zachowanie i postępowanie małoletnich wobec ich rówieśników nie narusza ich poczucia godności czy wartości Małoletni są zobowiązani do respektowania praw i wolności swoich kolegów i koleżanek, wynikających ze społecznie przyjętych norm i wartości, takich jak: prawo do własnego zdania, prawo do poszukiwań i popełniania błędów, prawo do własnych poglądów, wyglądu i zachowania.
  5. Kontakty między małoletnimi cechuje zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, którą charakteryzuje: używanie zwrotów grzecznościowych, uprzejmość, życzliwość, poprawny i wolny od wulgaryzmów język, kontrola swojego zachowania i emocji, wyrażanie sądów i opinii w sposób nieobrażający i niekrzywdzący innych.
  6. Małoletni budują wzajemne relacje poprzez: niwelowanie potrzeby rywalizowania między sobą, a w zamian budowanie wzajemnego zrozumienia oraz konstruktywnego rozwiązywania powstałych problemów i konfliktów. Relacje między małoletnimi tworzone są w oparciu o akceptację i wzajemny szacunek.
  7. Małoletni okazują zrozumienie dla trudności i problemów swoich rówieśników, oferując im pomoc. Nie wyśmiewają, nie krytykują, nie kpią, nie szydzą z ich słabości.
  8. Małoletni mają prawo do własnych poglądów, opinii i punktu widzenia oraz pełnego wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
  9. Małoletni nie mogą akceptować, usprawiedliwiać, ani stosować, z jakiegokolwiek powodu, agresji i przemocy fizycznej, słownej lub psychicznej.
  10. Małoletni mają obowiązek, przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz informowania pracowników szkoły o zaistniałych zagrożeniach.
  11. W sytuacji, kiedy małoletni jest świadkiem stosowania przez innego małoletniego jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np. poprzez: pomoc ofierze, ochronę ofiary czy szukanie pomocy dla ofiary u osoby dorosłej.
  12. Wszyscy małoletni znają obowiązujące w szkole procedury bezpieczeństwa – wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwa ich rówieśników, gdzie i do kogo mogą zwrócić się o pomoc na terenie szkoły.
  13. W sytuacji, kiedy małoletni stał się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać pomoc, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami.
  • 2
  1. Niedozwolone zachowania małoletnich w szkole obejmują:
    1. stosowanie agresji i przemocy fizycznej w różnych ich formach, :
      • bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie;
      • wymuszenia;
      • napastowanie seksualne;
      • nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą;
      • fizyczne zaczepki;
      • zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań;
      • rzucanie w kogoś przedmiotami;
    2. stosowanie agresji i przemocy słownej w różnych ich formach, :
      • obelgi, wyzwiska;
      • wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary;
      • bezpośrednie obrażanie ofiary;
      • obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary;
      • groźby;
    3. stosowanie agresji i przemocy psychicznej w różnych ich formach, :
      • poniżanie;
      • wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie;
      • pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu);
      • wulgarne gesty;
      • obraźliwe SMS-y i MMS-y;
      • wiadomości na forach internetowych.
      • telefony i e-maile zawierające groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające;
      • niszczenie/zabieranie rzeczy należących do ofiary;
      • straszenie;
      • szantażowanie;
    4. stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w szkole lub klasie, np. rzucanie kamieniami, przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, czy innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), używanie ognia na terenie szkoły;
    5. nieuzasadnione opuszczanie sali lekcyjnej, bez zgody nauczyciela, wagarowanie, wyjście bez zezwolenia poza teren szkoły, w trakcie przerwy lub lekcji;
    6. celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć i zabaw organizowanych w szkole, celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu;
    7. niewłaściwe zachowania podczas wycieczek szkolnych i przerw międzylekcyjnych, np. przebywanie w miejscach niedozwolonych, bieganie, np.;
    8. uleganie nałogom, palenie papierosów, picie alkoholu;
    9. rozprowadzanie i stosowanie narkotyków/środków odurzających;
    10. niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób w szkole lub poza nią;
    11. używanie wulgaryzmów w szkole i poza nią;
    12. celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności szkolnej;
    13. kradzież/przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób oraz własności szkolnej;
    14. wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy od uczniów;
    15. wysługiwanie się innymi uczniami w zamian za korzyści materialne;
    16. rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami, udział w bójce;
    17. niereagowanie na     niewłaściwe    zachowania    kolegów    (bicie,                            wyzywanie, dokuczanie);
    18. znęcanie się (współudział w znęcaniu się nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie);
    19. aroganckie/niegrzeczne zachowanie   wobec   kolegów,                                         wulgaryzmy, kłamanie, oszukiwanie kolegów/ innych osób w szkole;
    20. fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych uczniów/osób, bez ich zgody;
    21. upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób;
    22. stosowanie wobec innych uczniów/innych osób różnych form

 

W przypadku nieprzestrzegania zasad bezpiecznych relacji między małoletnimi, stosuje się procedury zawarte w rozdziale trzecim powyższego dokumentu oraz zapisów statutowych szkoły.

 

 Rozdział X

Procedury określające zakładanie „ Niebieskiej Karty”

  • 1
  1. Procedura „ Niebieskiej Karty” stosowana jest w sytuacji uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia dziecka.
  2. Każdy pracownik szkoły, któremu zgłosi uczeń, iż wobec niego stosowana jest przemoc, ma obowiązek wszcząć procedurę „ Niebieskiej Karty” wypełniając formularz -część A.
  3. Wszyscy pracownicy szkoły, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu małoletniego są zobowiązane do zachowania tajemnicy, poza informacjami, które przekazywane są uprawnionym instytucjom.

 

Rozdział XI

Zasady udostępniania rodzicom i uczniom standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania

 

  • 1
  1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem Szkoły ogólnodostępnym dla pracowników szkoły, uczniów oraz ich prawnych opiekunów.
  2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej Szkoły, dostępny w Sekretariacie szkoły, bibliotece szkolnej oraz pokoju nauczycielskim.
  3. Rodzice zostają zapoznani z dokumentem na zebraniu klasowym.
  4. Nauczyciel daje opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami. Oświadczenie stanowi załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
  5. Nauczyciele, wychowawcy na lekcji wychowawczej mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie mogli go zrozumieć, niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

 

 Rozdział XII

Monitoring stosowania Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem

 

  1. Dyrektor placówki powołuje zespół ds. monitorowania zmian w prawie i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich składający się ze specjalistów placówki (psycholog, pedagog specjalny oraz pedagog szkolny).
  2. Zespół monitoruje zmiany w prawie i dokonuje aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich nie rzadziej niż raz na dwa lata, a w sytuacji zmiany przepisów niezwłocznie po ich wejściu
    w życie.

 

Postanowienia końcowe

 

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia 02.04.2024 r. na podstawie Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1606).
  2. Udostępnienie Standardów ochrony małoletnich, następuje w sposób dostosowany zarówno do pracowników szkoły, opiekunów, jak i uczniów, tak by każdy mógł z łatwością zapoznać się z nimi i je stosować. Ogłoszenie Standardów, odbędzie się poprzez wywieszenie ich w pokoju nauczycielskim oraz zamieszczenie na stronie internetowej szkoły, w tym skróconej wersji, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona będzie zawierać istotne informacje dostosowane do grupy odbiorców, w szczególności do wieku, potrzeb, jak i możliwości

 

 Wykaz załączników

 

Załącznik nr 1 – Karta interwencji

Załącznik nr 2 – Anonimowa ankieta monitorująca Standardy Ochrony Dzieci

Załącznik nr 3 – Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich

Załącznik nr 4 – Oświadczenie o znajomości i przestrzeganiu zasad zawartych w Standardach ochrony małoletnich w szkole podstawowej w Wolicy

Załącznik nr 5 – Oświadczenie opiekuna małoletniego o zapoznaniu się z obowiązującymi standardami ochrony małoletnich w szkole podstawowej w Wolicy

 

Załącznik Nr 1

 

 

KARTA INTERWENCJI

 

 

  1. Imię i nazwisko dziecka

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Przyczyna interwencji (osoba krzywdząca, forma krzywdzenia)

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Opis działań podjętych przez psychologa, pedagoga, wychowawcę

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Spotkania z opiekunami

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Forma podjętej interwencji (podkreślić właściwe)
    1. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
    2. Wniosek o wgląd w sytuację rodzinną
    3. Inny rodzaj Jaki?......................................
  2. Dane dotyczące interwencji ( nazwa organu, do którego zgłoszono interwencje) i data interwencji

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli szkoła je uzyskała, działania placówki, działania rodziców

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

 

 

Załącznik Nr 2

 

 

ANONIMOWA ANKIETA MONITORUJĄCA STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

 

  1. Czy znasz dokument Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez dorosłych ?
    1. Tak
    2. Nie
  2. Czy zapoznałeś się z treścią tego dokumentu?
    1. Tak
    2. Nie
  3. Czy stosujesz w swojej pracy wytyczne zawarte w Polityce ochrony dzieci?
    1. Tak
    2. Nie
  4. Czy według Twojej oceny, w Twoim miejscu pracy przestrzegana jest ta polityka?
    1. Tak
    2. Nie
  5. Czy zaobserwowałeś naruszenie tej polityki w swoim miejscu pracy?
    1. Tak

Jeśli tak, to jakiego rodzaju jest to naruszenie?

……………………………..................…………………………………………………………

  1. Nie
  1. Czy masz jakieś uwagi do polityki? Jakie?

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

……………………………..................…………………………………………………………

 

 

Załącznik Nr 3

 

 

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI I ZOBOWIĄZANIU DO PRZESTRZEGANIA PODSTAWOWYCH ZASAD OCHRONY MAŁOLETNICH

 

 

 

.........................................................................

miejscowość, data

 

 

 

 

 

 

Ja, ................................................................................................................................................

oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Ponadto oświadczam, że zapoznałam/em się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi w Szkole Podstawowej w Wolicy i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

 

 

 

 

................................................................

Podpis

 

Załącznik Nr 4

 

 

OŚWIADCZENIE OPIEKUNA MAŁOLETNIEGO O ZAPOZNANIU SIĘ Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH

W SZKOLE PODSTAWOWEJ W WOLICY

 

Oświadczam, że zapoznałem się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Szkole Podstawowej w Wolicy

             

L.P.

Imię i nazwisko ucznia

Podpis rodzica

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH TRUDNYCH WYCHOWAWCZO I ZAGRAŻAJĄCYCH BEZPIECZEŃSTWU

Spis treści

 

Cele procedur: ........................................................................................................................................4

Zasady ogólne .........................................................................................................................................4

Pojęcie sytuacji trudnej wychowawczo ...................................................................................................4

Warunki konieczne do stosowania procedur ..........................................................................................4

Ogólne zasady postępowania wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego (przestępstwa lub

wykroczenia)............................................................................................................................................5 Postępowanie wobec ucznia, który został ofiarą czynu karalnego: ........................................................5

Postępowanie w przypadku zaistnienia agresji wśród uczniów ..............................................................5

Udział uczniów w bójkach .......................................................................................................................6

Posiadanie przez ucznia niebezpiecznego przedmiotu ............................................................................6

Postępowania w przypadku naruszenia nietykalności osobistej nauczyciela lub pracownika szkoły ...7

Agresja ze strony pracowników szkoły wobec ucznia ..............................................................................7

Postępowanie w przypadku zachowania ucznia uniemożliwiającego prowadzenie lekcji. ....................7

Postępowanie w przypadku konieczności opuszczenia klasy przez nauczyciela .....................................8

Agresywne zachowanie rodziców i innych osób dorosłych przebywających na terenie szkoły wobec

uczniów ...................................................................................................................................................8

Osoby dorosłe będące pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających na terenie szkoły . 8

Obca osoba na terenie szkoły ..................................................................................................................9

Postępowanie w przypadku powzięcia informacji, że uczeń zamierza popełnić samobójstwo .............9

Zabójstwo/samobójstwo. ......................................................................................................................10

Procedura kontaktowania się z mediami ........................................................................................... 10

Postępowanie wobec ofiar przemocy fizycznej i psychicznej w rodzinie ..............................................11

Palenia tytoniu przez ucznia. .................................................................................................................11

Przyniesienia przez ucznia alkoholu do szkoły. ......................................................................................11

Postępowanie w przypadku przyjścia ucznia do szkoły pod wpływem alkoholu lub spożywania

alkoholu na terenie szkoły ( budynek i teren wokół szkoły)................................................................ 12 Nieodpowiedni strój (ekstrawagancki, zbyt swobodny, sugerujący przynależność do subkultur). ... 12

Uczeń korzystający z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć. 12

Ucieczka ucznia ze szkoły w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych ................................................. 13

Wagary i spóźnienia .......................................................................................................................... 13

Brak kontaktu z rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia ..................................................................13 Świetlica .............................................................................................................................................13

Oddalenie się ucznia od grupy w czasie wycieczki szkolnej na terenie miasta i poza miejscem

zamieszkania........................................................................................................................................14 Zastraszanie, wymuszanie, wywieranie presji. ....................................................................................15

Fałszerstwo ....................................................................................................................................... 15

Kradzież i zniszczenia mienia ................................................................................................................15

Sprawy sporne i konflikty .....................................................................................................................16

Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia, zasłabnięcie. .........................................................................16

Imprezy szkolne. ............................................................................................................................... 16

Procedury powiadamiania rodziców lub prawnych opiekunów ucznia ...............................................17

Mobbing i izolowanie ucznia ................................................................................................................17

Postępowanie wobec ofiar i sprawców cyberprzemocy .......................................................................17

Postanowienia dodatkowe ................................................................................................................ 18

Wdrożenie procedur ......................................................................................................................... 18

PODSTAWA PRAWNA: ..........................................................................................................................18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cele procedur:

 

  1. Usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych szkoły
    w sytuacjach trudnych

  2. Wskazanie działań naprawczych (korekcyjnych, terapeutycznych)

  3. Zapobieganie powtarzaniu się zachowań niepożądanych poprzez wskazanie działań profilaktycznych

  4. Wypracowanie metod współpracy ze środowiskiem rodzinnym ucznia

Zasady ogólne

 

PROPOZYCJE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZYCH, POPRZEDZAJACYCH WYSTĄPIENIE

SYTUACJI TRUDNYCH WYCHOWAWCZO

 

  1. Zbieranie informacji od nauczycieli, uczniów, rodziców, innych pracowników szkoły
    i osób/instytucji współpracujących ze szkołą o skali zjawisk mających wpływ na powstanie sytuacji trudnych.

  2. Realizacja programu wychowawczo–profilaktycznego szkoły.

  3. Współpraca szkoły z poradnią psychologiczno–pedagogiczną i innymi instytucjami

  4. świadczącymi pomoc psychologiczno–pedagogiczną.

  5. Współpraca szkoły z Policją i instytucjami wspierającymi szkołę

  6. Diagnozowanie i monitorowanie ryzykownych sytuacji wychowawczych w środowisku szkolnym.

  7. Diagnozowanie i monitorowanie złych stanów emocjonalnych uczniów.

  8. Diagnozowanie, monitorowanie i podejmowanie działań związanych z wystąpieniem zagrożeń w środowisku rodzinnym ucznia.

  1. Udzielanie podstawowej pomocy psychologicznej uczniom w ramach spotkań indywidualnych i zajęć grupowych.

  2. Prowadzenie warsztatów, porad i konsultacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców.

  3. Doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie zapobiegania i rozwiązywania trudności wychowawczych oraz ewaluacja działań w tym zakresie.

 

Postępowanie w sytuacjach z udziałem ucznia powinno być prowadzone w możliwie najszybszym czasie i przy zapewnieniu bezpieczeństwa psychofizycznego ucznia.

Uczeń i jego rodzice mają prawo do pełnej informacji o sytuacjach i podjętych przez szkołę działaniach ich dotyczących.

Osobą odpowiedzialną na terenie szkoły za respektowanie praw ucznia jest Dyrektor szkoły.

Pojęcie sytuacji trudnej wychowawczo

 

Sytuacja trudna wychowawczo zachodzi wówczas, gdy nauczyciel nie potrafi poradzić sobie z niewłaściwymi postawami uczniów, dezorganizującymi pracę na zajęciach lekcyjnych
i poza nimi, a także utrudniających realizację i przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego.

Warunki konieczne do stosowania procedur

 

Adekwatne postępowanie w sytuacjach trudnych wychowawczo wymaga dobrego rozpoznania problemu, zdarzenia, pełnej wiedzy na temat ucznia i jego rodziny, rozpoznania motywów postępowania i zastosowania odpowiedniej procedury postępowania. Nauczyciele
i wychowawcy mogą wspierać się pomocą pedagoga szkolnego, nadzoru pedagogicznego, pracowników obsługi, policji, sądu, poradni specjalistycznych. Skuteczność zastosowania procedur wymaga dobrej współpracy ze środowiskiem rodzinnym ucznia. Metodami, którymi można to osiągnąć to:

  1. Zebrania.

  2. Udział rodziców w imprezach integracyjnych i wycieczkach szkolnych.

  3. Udział rodziców w działaniach wychowawczych szkoły.

  4. Spotkania indywidualne z wychowawcą.

  5. Spotkania z wychowawcą, pedagogiem, dyrektorem.

  6. Udział w spotkaniach zespołu uczącego.

  7. Uwagi zawarte w dzienniku elektronicznym o zaistniałych sytuacjach.

  8. Wezwania listowne i telefoniczne.

Ogólne zasady postępowania wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego (przestępstwa lub wykroczenia)

 

  1. Niezwłoczne powiadomienie wychowawcy i dyrektora.

  2. Ustalenie okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków.

  3. Przekazanie sprawcy wychowawcy (dyrektorowi) pod opiekę.

  4. Powiadomienie rodziców ucznia.

  5. Niezwłoczne powiadomienie Policji, jeśli sprawa jest poważna.

  6. Zabezpieczenie dowodów przestępstwa i przekazanie ich Policji.

Postępowanie wobec ucznia, który został ofiarą czynu karalnego:

 

  1. Udzielenie pierwszej pomocy (przedmedycznej) bądź zapewnienie jej przez wezwanie pomocy lekarza.

  2. Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły.

  3. Powiadomienie rodziców ucznia.

  4. Wezwanie Policji, jeśli istnieje konieczność zabezpieczenia śladów przestępstwa.

  5. Otocznie ucznia opieką psychologiczno–pedagogiczną.

Postępowanie w przypadku zaistnienia agresji wśród uczniów

 

  1. Nauczyciel, pracownik szkoły przerywa zachowanie agresywne, którego jest świadkiem.

  2. Informuje wychowawcę o zdarzeniu.

  3. Wychowawca prowadzi rozmowę z uczniem w obecności nauczyciela, pracownika szkoły, ocenia sytuację.

  4. Wychowawca sporządza notatkę z zaistniałego zajścia oraz informuje rodziców bądź prawnych opiekunów ucznia o zaistniałej sytuacji.

  5. Powtarzające się zdarzenia wychowawca zgłasza do pedagoga szkolnego, dyrektora

  6. Wychowawca w porozumieniu z dyrektorem i zespołem nauczycieli uczących ucznia ustala dla ucznia plan działań we współpracy i informuje rodziców o podjętych działaniach.

 

W przypadku, gdy doraźna interwencja nie przynosi pożądanych efektów, wychowawca podejmuje następujące działania:

 

  1. Przeprowadza rozmowę z uczniem o jego zachowaniu.

  2. Omawia z rodzicami bądź prawnymi opiekunami zachowanie dziecka i ustala strategię współpracy ze szkołą i obserwuje jej efekty.

  3. Wychowawca nawiązuje kontakt z pedagogiem szkolnym, który podejmuje pracę wychowawczą z uczniem.

  4. Pedagog szkolny organizuje spotkanie w składzie: wychowawca–rodzic–pedagog–uczeń.

  5. Pedagog informuje rodziców ucznia o możliwości uzyskania pomocy psychologicznej.

  6. W przypadkach czynów rozmyślnych ze szczególną brutalnością dyrektor szkoły zwraca się z prośbą o interwencję Policji i Sądu Rodzinnego.

Udział uczniów w bójkach

 

  1. Interwencja bezpośrednia – rozdzielenie bijących się uczniów i udzielenie pomocy medycznej poszkodowanym (jeśli jest taka potrzeba).

  2. Niedopuszczenie do agresji wobec siebie, jako osoby rozdzielającej.

  3. Wezwanie wychowawcy lub pedagoga (ocena zagrożenia i podjęcie decyzji o interwencji – powiadomienie dyrektora, rodziców i/lub Policji.

  4. Wychowawca rozmawia z uczniami i ustala powody bójki. Wysłuchuje osób biorących udział w bójce, a także świadków zdarzenia.

  5. Skierowanie uczestników bójki do pedagoga szkolnego w celu znalezienia przyczyn takich zachowań.

  6. Poinformowanie o wydarzeniu rodziców uczniów biorących udział w bójce.

  7. Ustalenie kary dla uczestników w porozumieniu z rodzicami i dyrektorem.

  8. Rozmowa z uczniami i klasą na temat radzenia sobie z emocjami, zapobieganiu agresji
    i sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Posiadanie przez ucznia niebezpiecznego przedmiotu

 

(nóż, scyzoryki, noże, szpikulce, lasery, gaz, straszaki broni palnej, pałki gumowe, kastety, żyletki, duże metalowe sygnety z wystającymi elementami, przedmioty zagrażające zdrowiu i życiu uczniów itp.)

  1. Zabezpieczyć przedmiot.

  2. Poinformować wychowawcę, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły.

  3. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może wezwać Policję.

  4. W przypadku nieobecności pedagoga szkolnego sporządzić notatkę i przekazać pedagogowi.

  5. Przeprowadzić rozmowę z uczniem – posiadaczem przedmiotu w obecności pedagoga.

  6. Przeprowadzić rozmowę z członkami grupy, w której miało miejsce zdarzenie- poinformować o konsekwencjach łamania norm społecznych i prawnych.

  7. Wezwać rodzica sprawcy.

  8. Jeśli jest osoba poszkodowana wezwać w razie konieczności lekarza oraz rodzica osoby poszkodowanej.

  9. Zastosować wobec ucznia konsekwencje wynikające ze Statutu szkoły.

  10. Pedagog sporządza notatkę z całego zdarzenia.

 

Postępowania w przypadku naruszenia nietykalności osobistej nauczyciela lub pracownika szkoły

 

Za naruszenie godności osobistej nauczyciela lub pracownika niepedagogicznego szkoły uznano:

  1. lekceważące i obraźliwe zachowanie wobec ww. wyrażone w słowach lub gestach,

  2. prowokacje pod adresem ww. wyrażone w słowach lub gestach,

  3. nagrywanie lub fotografowanie ww. pracowników szkoły bez ich wiedzy i zgody,

  4. naruszanie ich prywatności i własności prywatnej,

  5. użycie wobec nich przemocy fizycznej i psychicznej,

  6. pomówienia i oszczerstwa wobec ww. pracowników,

  7. naruszanie ich nietykalności osobistej.

 

Wobec powyższych zachowań ucznia:

 

    1. Nauczyciel lub pracownik szkoły powiadamia wychowawcę klasy (w przypadku jego nieobecności powiadamia pedagoga szkolnego i dyrektora).

    2. Wychowawca klasy niezwłocznie powiadamia rodziców o zaistniałej sytuacji, wzywa ich do szkoły, sporządza notatkę z rozmowy, pod którą podpisują się rodzice. Zatrzymuje ją w dokumentacji wychowawcy.

    3. W obecności rodziców uczeń przeprasza osobę, której godność naruszył.

    4. Wychowawca klasy udziela uczniowi pisemnej nagany za naruszenie regulaminu i Statutu Szkoły.

    5. Jeżeli rodzina/uczeń ma kuratora lub asystenta, zostaje on o tym zajściu powiadomiony przez wychowawcę.

    6. W przypadku powtórzenia się nagannych zachowań wychowawca wzywa rodziców, sporządza notatkę z odbytej rozmowy oraz informuje dyrektora szkoły.

    7. Dyrektor szkoły udziela pisemnej nagany.

    8. Uczeń ma obniżoną ocenę z zachowania.

    9. W przypadku powtarzalnego naruszania godności przez ucznia, szkoła zgłasza ten fakt na policję oraz kieruje pismo do sądu rodzinnego z prośbą o zbadanie sprawy i podjęcie dalszego postępowania.

    10. W sytuacjach uzasadnionych dyrektor podejmuje procedurę o naruszenie nietykalności funkcjonariusza publicznego.

Agresja ze strony pracowników szkoły wobec ucznia

 

Na wniosek ucznia, rodzica lub pracownika szkoły dyrekcja szkoły przeprowadza niezwłocznie postępowanie wyjaśniające ze stronami konfliktu.

W przypadku powtarzania się zarzutów Dyrektor szkoły podejmuje postępowanie dyscyplinarne wobec pracownika.

 

Postępowanie w przypadku zachowania ucznia uniemożliwiającego prowadzenie lekcji.

 

  1. Nauczyciel stanowczo reaguje słownie na nieodpowiednie zachowanie ucznia na lekcji.

  2. Informuje ucznia o konsekwencjach wynikających z niewłaściwego zachowania. Wpisuje uwagę do dziennika.

  3. Jeżeli uczeń nie reaguje i nadal uniemożliwia prowadzenie lekcji, nauczyciel informuje pedagoga, wychowawcę, innego nauczyciela lub pracownika szkoły o zaistniałej sytuacji
    i prosi go o przybycie do klasy, w której ma miejsce incydent.

  4. Korzystając z pomocy przybyłej osoby nauczyciel prowadzący lekcję, przekazuje ucznia pod opiekę pedagoga lub wychowawcy.

  5. Wychowawca lub pedagog szkolny przeprowadza rozmowę z uczniem, celem ustalenia przyczyn niewłaściwego zachowania oraz informuje o możliwości zastosowania kar zgodnych ze Statutem Szkoły

  6. Wychowawca powiadamia rodziców o zaistniałej sytuacji.

  7. Jeśli pojedyncze działania nie dają efektu, a uczeń wciąż uniemożliwia prowadzenie lekcji, należy podjąć cykliczne rozmowy z uczniem oraz zaproponować rodzicom dziecka skorzystanie ze specjalistycznej pomocy w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub w innej placówce specjalistycznej poprzez spisanie kontraktu z rodzicami z określeniem dokładnej daty realizacji zobowiązań.

  8. Nie wywiązywanie się z podjętych ustaleń i brak poprawy funkcjonowania ucznia skutkuje kolejnym spotkaniem wychowawcy, nauczyciela wspomagającego z rodzicami w obecności pedagoga szkolnego.

  9. Brak dalszej poprawy powoduje kolejne spisanie ustaleń w obecności dyrektora szkoły, który informuje rodziców, iż nie wywiązanie się z podjętych zobowiązań obliguje dyrektora do wystosowania pisma o wgląd w sytuację rodziny.

 

Postępowanie w przypadku konieczności opuszczenia klasy przez nauczyciela

 

  1. Nauczyciel, który musi opuścić klasę w trakcie trwania zajęć otwiera drzwi i prosi nauczyciela z najbliższej klasy o opiekę nad uczniami.

  2. Jeżeli nauczyciel nie jest w stanie opuścić klasy z powodu nagłego pogorszenia stanu zdrowia, dzwoni do sekretariatu lub wysyła ucznia po pomoc.

  3. W przypadku niemożliwości powrotu do klasy na lekcje nauczyciel powiadamia dyrekcję szkoły.

  4. Dyrekcja organizuje opiekę nad uczniami.

Agresywne zachowanie rodziców i innych osób dorosłych przebywających na terenie szkoły wobec uczniów

 

  1. Nauczyciel/pracownik szkoły podejmuje próbę przerwania zachowania agresywnego
    i wstępnego rozpoznania okoliczności zdarzenia.

  2. Nauczyciel/pracownik szkoły powiadamia dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji.

  3. W przypadku, gdy osoba dorosła nie zaprzestała zachowania agresywnego, dyrektor szkoły zawiadamia policję.

Osoby dorosłe będące pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających na terenie szkoły

 

Na terenie szkoły nie może przebywać osoba będąca pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających. Każdy pracownik szkoły ma obowiązek interweniowania w sytuacji, gdy na teren szkoły wejdzie osoba znajdująca się pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.

  1. Grzecznie, ale stanowczo wyprowadzić osobę będącą pod wpływem alkoholu lub innych środków poza teren szkoły.

  2. Jeżeli nie jest to możliwe wezwać dyrektora szkoły i policję.

  3. Nie dopuszcza się przekazania dziecka pod opiekę osobie będącej pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.

 

W takiej sytuacji należy:

  1. Zawiadomić wychowawcę ucznia lub dyrektora szkoły.

  2. Wychowawca lub dyrektor szkoły wzywa w trybie natychmiastowym drugiego rodzica lub opiekuna.

  3. Jeżeli niemożliwe jest skontaktowanie się z rodzicem lub opiekunem dyrektor szkoły wzywa Policję.

Obca osoba na terenie szkoły

 

  1. Każdy pracownik szkoły ma prawo żądać informacji o celu pobytu osoby obcej na terenie i w budynku szkoły.

  2. W przypadku, gdy osoba obca kieruje się do nauczyciela przedmiotowego, innego pracownika pedagogicznego lub niepedagogicznego, należy skierować ją do sekretariatu szkoły.

  3. W przypadku, gdy osoba obca odmawia podania celu wizyty, zachowuje się agresywnie bądź stwarza zagrożenie dla przebywających w szkole, należy podjąć próbę wyprowadzenia jej z terenu szkoły.

  4. Przy odmowie wyjścia wezwać pomoc. O sytuacji niezwłocznie powinien zostać poinformowany dyrektor szkoły. Dyrektor szkoły w razie wystąpienia takiej konieczności zawiadamia policję.

 

Postępowanie w przypadku powzięcia informacji, że uczeń zamierza popełnić samobójstwo

(informacja od samego ucznia, kolegów, rodziny, osób postronnych)

 

  1. Jeżeli nauczyciel otrzymuje informację o próbie możliwości zamiaru popełnienia samobójstwa przez ucznia niezwłocznie informuje o tym wychowawcę, pedagoga i/lub dyrektora.

  2. Nie pozwala, aby uczeń przebywał sam, próbuje go przeprowadzić w bezpieczne miejsce.

  3. Poinformowanie o zaistniałej sytuacji rodziców lub prawnych opiekunów i przekazanie ucznia pod ich opiekę.

  4. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno–pedagogiczną.

 

Jeżeli uczeń podjął próbę samobójczą:

  1. Udzielenie uczniowi natychmiastowej pomocy przedmedycznej i zapewnienie pomocy medycznej.

  2. Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły oraz rodziców lub opiekunów prawnych.

  3. Objęcie ucznia pomocą psychologiczną. Opracowanie wraz z rodzicami działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa uczniowi.

  4. W przypadku śmierci ucznia w wyniku samobójstwa dyrektor szkoły informuje organ prowadzący i nadzorujący szkołę o zaistniałej sytuacji.

  5. Pedagog, szkolny oraz wychowawcy udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej innym uczniom szkoły

 

Postępowanie mające na celu zapobieganie sytuacjom kryzysowym w szkole, w tym próbom samobójczym lub samobójstwom uczniów

  1. Systematyczna obserwacja zachowania, nastrojów, emocji uczniów przez nauczycieli,
    a szczególnie przez wychowawców.

  2. Rozwiązywanie na bieżąco problemów, konfliktów między uczniami, częste rozmowy indywidualne, w razie potrzeby informowanie rodziców o sytuacji dziecka.

  3. W przypadku, gdy stan emocjonalny i sposób myślenia dziecka niepokoi wychowawcę – kieruje ucznia do pedagoga szkolnego.

  4. Pedagog szkolny rozpoznają sprawę, prowadzą rozmowę z dzieckiem, rodzicami i w miarę potrzeb decydują o skierowaniu na badania specjalistyczne.

Zabójstwo/samobójstwo.

 

  1. Natychmiast o zdarzeniu powiadomić dyrektora szkoły.

  2. Dyrektor/osoba znajdująca się na miejscu zdarzenia powiadamia Policję, pogotowie ratunkowe i przełożonych.

  3. Pedagog powiadamia Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną i organizuje we współpracy pomoc psychologiczną uczniom i nauczycielom.

  4. Zabezpiecza się miejsce zdarzenia do czasu przybycia policji.

  5. Nie należy udzielać informacji mediom, dopóki o śmierci nie powiadomi się najbliższej rodziny.

  6. Dyrektor wyznacza osobę do jak najszybszego powiadomienia najbliższej rodziny
    o śmierci dziecka. Należy zrobić to twarzą w twarz, unikać telefonu lub poczty.

  7. Dyrektor w miarę możliwości organizuje pomoc i wsparcie rodzinie zmarłego, w razie potrzeby należy powiadomić pogotowie ratunkowe.

  8. Dyrektor organizuje pracę szkoły w ten sposób, aby możliwy był proces interwencji kryzysowej – udzielenie wsparcia psychologicznego uczniom, pomoc w odreagowaniu traumatycznych przeżyć.

  9. Należy stosować procedury kontaktowania się z mediami.

Procedura kontaktowania się z mediami

 

  1. Dyrektor sam kontaktuje się z mediami lub wyznacza osobę do kontaktu z mediami.

  2. Nikt, poza wskazana osobą, z członków rady pedagogicznej ani z pracowników szkoły nie udziela wywiadów.

  3. Osoba kontaktująca się z mediami stosuje się do następujących wskazówek:

    1. mów pierwszy o złych wiadomościach,

    2. bądź absolutnie pewien faktów i stwierdzeń, które podajesz,

    3. bezwzględnie zachowaj spójność przekazu, logikę i konsekwencję,

    4. nie upubliczniaj informacji dotyczących bezpieczeństwa, objętych tajemnicą, e)analizuj dane,

    1. nie snuj spekulacji, podejrzeń i nie stawiaj hipotez,

    2. reaguj błyskawicznie i zdecydowanie na plotki dementując je i wykazując ich fałsz lub tendencyjność,

    3. trzymaj nerwy na wodzy i nie licz na wyrozumiałość żądających wyjaśnień lub oczekujących informacji,

    4. pokazuj, że dyrektor szkoły kontroluje sytuację i ma wizję wybrnięcia z niej,

    5. nie ujawniaj nazwisk ofiar zanim nie dowie się o tym rodzina,

    6. zawsze wyrażaj troskę z powodu strat, cierpień, ofiar, zniszczeń, nawet gdyby były nieuniknione i najbardziej uzasadnione.

Postępowanie wobec ofiar przemocy fizycznej i psychicznej w rodzinie

 

  1. Nauczyciel, który podejrzewa, że uczeń jest ofiarą przemocy domowej informuje o tym fakcie wychowawcę i pedagoga.

  2. Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem, w zależności od sytuacji, przeprowadza rozmowę z dzieckiem, podejmuje inne przewidziane prawem czynności zmierzające do rozpoznania sprawy.

  3. Pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły przeprowadza rozmowę
    z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka. Informuje o podejrzeniu stosowania przemocy wobec dziecka i niedostatecznej nad nim opieki oraz o konsekwencjach takiego postępowania i wskazuje formy pomocy.

  4. Jeżeli podejrzenia potwierdzają się lub istnieje uzasadniona obawa, że dziecko jest ofiarą przemocy, pedagog uruchamia procedurę „Niebieskiej Karty” (informuje policję i sąd rodzinny). W przypadku rodziny objętej dozorem o swoich podejrzeniach niezwłocznie informuje kuratora.

Palenia tytoniu przez ucznia.

 

  1. Poinformowanie wychowawcy.

  2. Wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem, uświadamia mu szkodliwość palenia tytoniu.

  3. Wychowawca powiadamia rodziców ucznia.

  4. Wychowawca powiadamia pedagoga szkolnego, który przeprowadza rozmowę z uczniem
    i rodzicami.

  5. W sytuacji, gdy palenie tytoniu przez ucznia powtarza się, przygotowuje się wspólnie
    z rodzicami planu działań, mających na celu eliminację problemu.

  6. Prowadzenie działań profilaktycznych wśród uczniów i propagowanie zdrowego stylu życia.

Przyniesienia przez ucznia alkoholu do szkoły.

 

  1. Należy zabezpieczyć alkohol.

  2. Poinformować wychowawcę, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły.

  3. W przypadku nieobecności pedagoga szkolnego wychowawca lub świadek zdarzenia sporządza notatkę i przekazuje pedagogowi.

  4. Wezwać rodziców ucznia i przeprowadzić rozmowę – ustalenie kierunku oddziaływań wobec ucznia.

  5. W razie konieczności powiadomić Policję.

  6. Zastosować kary wobec ucznia zgodne ze Statutem Szkoły.

 

Postępowanie w przypadku przyjścia ucznia do szkoły pod wpływem alkoholu lub spożywania alkoholu na terenie szkoły (budynek i teren wokół szkoły).

 

  1. Odizolować ucznia od rówieśników.

  2. Wezwać lekarza i policję w celu stwierdzenia stanu trzeźwości, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej.

  3. Poinformować wychowawcę, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły.

  4. Przeprowadzić rozmowę z uczniem (jeśli to możliwe).

  5. Niezwłocznie wezwać rodziców ucznia do szkoły i przekazać ucznia rodzicom.

  6. Lekarz w formie pisemnej potwierdza stan zdrowia ucznia i decyduje o wydaniu dziecka funkcjonariuszom Policji i przewiezienie do Policyjnej Izby Wytrzeźwień lub do najbliższej placówki zdrowia. Wychowawca lub inny nauczyciel – świadek zdarzenia jedzie z uczniem. O fakcie nadużycia alkoholu informuje się rodziców oraz Sąd rodzinny, jeśli uczeń nie ukończył 18 lat.

  7. W przypadku nieobecności pedagoga szkolnego wychowawca, świadek zdarzenia sporządza notatkę i przekazuje ją pedagogowi szkolnemu.

  8. Przeprowadzić rozmowę z uczniem i rodzicami po zdarzeniu – ustalenie kierunku oddziaływań wobec ucznia.

  9. Zastosować kary wobec ucznia zgodnie ze Statutem szkoły.

Nieodpowiedni strój (ekstrawagancki, zbyt swobodny, sugerujący przynależność do subkultur).

 

  1. Zwrócenie uczniowi uwagi i poinformowanie wychowawcy klasy.

  2. Wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem i przypomina mu regulamin szkoły.

  3. Przeprowadzenie z klasą pogadanki na temat odpowiedniego stroju szkolnego.

  4. W przypadku, gdy uznamy, że strój sugeruje przynależność do „subkultur” informujemy pedagoga szkolnego, który przeprowadza rozmowę z uczniem i rodzicami.

Uczeń korzystający z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć.

 

W szkole obowiązuje zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych podczas obowiązkowych zajęć lekcyjnych, zajęć pozalekcyjnych Urządzenia te muszą być wyłączone lub wyciszone i odłożone we wskazanym miejscu w klasie.

 

  1. Wychowawca informuje uczniów na początku roku szkolnego o warunkach korzystania
    z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych podczas pobytu w szkole.

  2. Nauczyciel, który stwierdzi, że uczeń korzysta z telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć, ustnie upomina ucznia i wydaje polecenie wyłączenia i odłożenia urządzenia.

  3. Gdy sytuacja powtarza się, nauczyciel ma prawo zabrać telefon komórkowy lub inne urządzenie elektroniczne. Uczeń samodzielnie wyłącza urządzenie, a nauczyciel zanosi je do sekretariatu szkoły.

  4. Nauczyciel lub wychowawca informuje o zdarzeniu rodziców lub prawnych opiekunów ucznia, których zobowiązuje do osobistego odebrania ich z sekretariatu szkoły.

Ucieczka ucznia ze szkoły w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych

 

  1. Nauczyciel, który stwierdził fakt ucieczki ucznia odnotowuje nieobecność w dzienniku lekcyjnym.

  2. Powiadamia wychowawcę klasy, który telefonicznie informuje rodziców/opiekunów prawnych ucznia.

  3. Wychowawca przeprowadza rozmowy z uczniem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi w celu ustalenia przyczyn ucieczki z lekcji oraz przekazania informacji o konsekwencjach takiego postępowania i formie ukarania ucznia.

  4. Jeżeli problem powtarza się, wychowawca informuje pedagoga szkolnego, który przeprowadza ponowną rozmowę z uczniem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi.

  5. W przypadku braku poprawy zachowania lub braku zainteresowania ze strony rodziców/opiekunów prawnych pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły zgłasza ucieczki do sądu rodzinnego i na policję.

Wagary i spóźnienia

 

  1. W przypadku notorycznych spóźnień wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem
    i informuje rodziców/prawnych opiekunów.

  2. Informuje pedagoga szkolnego, który wraz z rodzicami próbuje ustalić przyczyny spóźnień.

  3. W przypadku długotrwałej lub powtarzającej się nieusprawiedliwionej absencji ucznia, wychowawca kontaktuje się z rodzicami/prawnymi opiekunami. Wspólnie z uczniem
    i jego rodzicami ustalają przyczyny nieobecności i możliwości postępowania w celu mobilizacji ucznia do regularnego uczęszczania na zajęcia szkolne.

  4. Jeżeli podjęte działania nie przynoszą efektów dyrektor szkoły kieruje do rodziców/prawnych opiekunów wezwanie do realizacji obowiązku szkolnego,
    a w ostateczności kieruje prośbę do sądu o wgląd w sytuację rodziny.

Brak kontaktu z rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia

 

  1. W przypadku, gdy rodzic/opiekun prawny nie kontaktuje się z wychowawcą w czasie wyznaczonym, wychowawca prosi rodzica/opiekuna prawnego o przybycie do szkoły, wykorzystując różne formy nawiązywania kontaktu z rodzicem: wpis do dziennika elektronicznego, kontakt telefoniczny, wizyta w domu. Podjęte działania dokumentuje w dzienniku.

  2. W przypadku braku reakcji ze strony rodzica/opiekuna prawnego wychowawca wysyła list polecony za potwierdzeniem odbioru.

  3. W przypadku, gdy rodzic/opiekun prawny nadal nie reaguje na wezwanie, wychowawca
    w porozumieniu z pedagogiem i dyrektorem szkoły zwraca się do sądu o wgląd w sytuację rodziny.

Świetlica

 

Dziecko przebywające w świetlicy nie może być pozostawione bez opieki.

Rodzice bądź prawni opiekunowie dziecka mają obowiązek przekazać w formie pisemnej informację o tym, kto będzie odbierał dziecko po zajęciach w świetlicy (wpis do karty zgłoszenia dziecka).

Wychowawca odpowiedzialny za dzieci przebywające w świetlicy w momencie ich odbioru przez rodziców lub opiekunów powinien:

  1. Potwierdzić tożsamość osoby odbierającej.

  2. Odnotować fakt odbioru dziecka w liście obecności w danym dniu.

 

Uczeń nieodebrany ze świetlicy

  1. Gdy dziecko nie jest odebrane na czas nauczyciel świetlicy kontaktuje się telefonicznie
    z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka, ustala przyczyny zdarzenia i zapewnia dziecku opiekę do czasu ich przybycia.

  2. Nauczyciel świetlicy przypomina rodzicom/opiekunom prawnym, że są zobowiązani do punktualnego odbioru dziecka ze świetlicy.

  3. Jeżeli sytuacja powtarza się nauczyciel świetlicy informuje wychowawcę, pedagoga
    i dyrektora, którzy rozpoznają sytuację i w razie konieczności wnoszą do sądu o wgląd
    w sytuację rodzinną.

  4. W przypadku nieodebrania dziecka powiadamia policję, zapewniając dziecku opiekę do czasu jej przyjazdu.

 

Samowolne oddalenie się dziecka ze świetlicy

  1. Nauczyciel świetlicy ustala okoliczności oddalenia i podejmuje natychmiastowe poszukiwania zaginionego ucznia, odnotowuje w dokumentacji jego nieobecność.
    W przypadku, jeśli pełni opiekę jednoosobowo, powiadamia o fakcie dyrekcję szkoły.

  2. Po odnalezieniu ucznia nauczyciel udziela mu upomnienia i informuje o konsekwencjach złamania zasad regulaminu oraz informuje o zaistniałym fakcie rodziców/ opiekunów prawnych oraz wychowawcę klasy.

  3. W przypadku nie odnalezienia dziecka nauczyciel świetlicy informuje o fakcie dyrektora szkoły, rodziców/opiekunów prawnych.

  4. Jeśli dalsze poszukiwania podjęte przez szkołę i rodziców nie przynoszą oczekiwanego rezultatu, dyrektor szkoły powiadamia policję.

  5. Jeżeli zachowanie powtarza się nauczyciel świetlicy informuje pedagoga i wychowawcę klasy, którzy w porozumieniu z rodzicami podejmują działania zapobiegawcze.

Oddalenie się ucznia od grupy w czasie wycieczki szkolnej na terenie miasta i poza miejscem zamieszkania

 

  1. Opiekun grupy/kierownik wycieczki ustala okoliczności oddalenia i podejmuje natychmiastowe poszukiwania zaginionego ucznia. Poza miejscem zamieszkania poszukiwanie podejmuje kierownik wycieczki, a grupa z opiekunami pozostaje
    w ustalonym miejscu. W miejscu zamieszkania opiekun grupy telefonicznie informuje dyrekcję szkoły, która deleguje osobę do doprowadzenia grupy do szkoły, a opiekun podejmuje poszukiwania.

  2. Po odnalezieniu ucznia opiekun grupy/kierownik wycieczki wyjaśnia przyczyny, które doprowadziły do takiej sytuacji i uświadamia odnalezionej osobie konsekwencje jej zachowania.

  3. Kierownik wycieczki informuje wychowawcę klasy.

  4. Wychowawca informuje rodziców ucznia o zaistniałej sytuacji i ustala dla niego karę.

  5. Jeśli poszukiwania ucznia są bezskuteczne, opiekun/kierownik grupy informuje policję, dyrektora szkoły i rodziców/opiekunów prawnych.

  6. Jeśli oddalenie od grupy będzie się powtarzało, uczestnictwo ucznia w następnej imprezie turystycznej zostaje zawieszone.

Zastraszanie, wymuszanie, wywieranie presji.

 

  1. Rozmowa wychowawcy i pedagoga szkolnego w celu uświadomienia konsekwencji prawnych, społecznych i psychologicznych czynu.

  2. Wezwanie rodziców dziecka sprawcy i poinformowanie ich o zaistniałym fakcie, oraz
    o zastosowanej karze.

  3. Podjęcie wraz z rodzicami działań mających na celu zapobieganie podobnym sytuacjom.

  4. W przypadku braku współpracy rodziców sprawcy i ucznia ze szkołą oraz powtórzenia czynu poinformowanie policji oraz sądu rodzinnego

Fałszerstwo

 

Sytuacje fałszerstwa w szkole:

  • dokonanie wpisów do dzienników lekcyjnych (wpisywanie, poprawianie, usuwanie ocen, usprawiedliwianie nieobecności)

  • przedstawienie fałszywych zwolnień i usprawiedliwień od rodziców

  • podrabianie (przerabianie) zaświadczeń lekarskich

  • podkładanie prac innych uczniów jako własnych oraz udowodnienie przez nauczyciela ściągania

  • inne przypadki (podrabianie zgody rodziców na udział w zawodach sportowych, wycieczce itp.)

    1. Nauczyciel w przypadku stwierdzenia fałszerstwa informuje wychowawcę klasy, który przeprowadza rozmowę z uczniem.

    2. Powiadomienie rodziców/ prawnych opiekunów ucznia i poinformowanie ich o karze.

    3. Podjęcie wraz z rodzicami działań mających na celu zapobieganie podobnym sytuacjom.

    4. W przypadku powtarzających się sytuacji fałszerstw szkoła informuje policję.

Kradzież i zniszczenia mienia

 

  1. Nauczyciel prowadzący zajęcia lub wychowawca, po otrzymaniu informacji od ucznia
    o kradzieży, przeprowadza z poszkodowanym i świadkami rozmowę w celu ustalenia okoliczności zdarzenia.

  2. Nauczyciel podejmuje działania zmierzające do zwrotu skradzionego mienia

  3. O fakcie kradzieży lub zniszczenia mienia powiadamia się wychowawcę i dyrektora szkoły.

  4. Wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem.

  5. Powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów ucznia i poinformowanie ich o karze. Ustalenie sposobu naprawiania wyrządzonej szkody.

  6. Podjęcie wraz z rodzicami działań mających na celu zapobieganie podobnym sytuacjom.

  7. W przypadku powtarzających się sytuacji szkoła informuje policję.

 

Dewastacja mienia

  1. Nauczyciel, pracownik szkoły stara się przerwać dewastację, której jest świadkiem, jeśli jest to niemożliwe, wzywa pomoc.

  2. O dewastacji niezwłocznie zawiadamia wychowawcę/dyrektora szkoły.

  3. W przypadku braku możliwości ustalenia sprawcy wychowawca/dyrektor podejmuje czynności mające na celu ich ustalenie.

  4. Wychowawca/dyrektor wzywa rodziców ucznia i informuje policję.

  5. Wychowawca/dyrektor wyciąga konsekwencje wobec sprawcy.

Sprawy sporne i konflikty

 

Sporne sprawy i konflikty na terenie szkoły rozwiązuje się następująco:

  1. Konflikty pomiędzy uczniami na terenie klasy, rozstrzyga wychowawca klasy. Pomocą służy mu pedagog szkolny. W sytuacjach długotrwałego, ostrego konfliktu o udział
    w spotkaniu wyjaśniającym i zamykającym konflikt proszeni są rodzice uczniów.

  2. Konflikt pomiędzy uczniami różnych klas rozstrzyga pedagog szkolny we współpracy
    z wychowawcami klas. W sytuacjach długotrwałego, ostrego konfliktu o udział
    w spotkaniu wyjaśniającym i zamykającym konflikt proszeni są rodzice uczniów.

  3. Konflikt pomiędzy uczniem i nauczycielem rozstrzyga wychowawca klasy we współpracy z pedagogiem szkolnym. W razie długotrwałego, ostrego konfliktu o udział w spotkaniu wyjaśniającym i zamykającym konflikt proszeni są rodzice ucznia.

  4. Konflikt między nauczycielem a rodzicami ucznia rozstrzyga wychowawca klasy we współpracy z pedagogiem szkolnym. W razie długotrwałego, ostrego konfliktu o udział w spotkaniu wyjaśniającym i zamykającym konflikt proszony jest Dyrektor szkoły, który decyduje o dalszym postępowaniu w przypadku braku porozumienia.

Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia, zasłabnięcie.

 

  1. Nauczyciel prowadzący zajęcia lub nauczyciel dyżurujący dokonuje wstępnej oceny sytuacji, zapewnia uczniowi opiekę i udziela pierwszej pomocy, a w razie potrzeby informuje sekretariat szkoły poprzez wyznaczonego ucznia o konieczności wezwania pogotowia ratunkowego.

  2. Nauczyciel w razie konieczności informuje rodziców dziecka oraz ustala dalszą opiekę nad dzieckiem.

  3. Nauczyciel powiadamia o zaistniałej sytuacji sekretariat szkoły poprzez wyznaczonego ucznia. Osoba odbierająca informację powiadamia rodziców/prawnych opiekunów i ustala sposób odebrania dziecka ze szkoły.

  4. Do momentu odebrania przez rodziców/ opiekunów prawnych lub przyjazdu pogotowia uczeń pozostaje pod opieką nauczyciela lub innej osoby wyznaczonej przez dyrektora szkoły.

  5. W przypadku, gdy istnieje obawa, że zagrożone jest zdrowie i życie dziecka nauczyciel wzywa pogotowie ratunkowe, zawiadamia dyrektora szkoły, rodziców/opiekunów prawnych ucznia.

 

Imprezy szkolne.

 

W przypadku, gdy impreza szkolna odbywa się w godzinach popołudniowych rodzice lub prawni opiekunowie dziecka zobowiązani są dostarczyć wychowawcy klasy deklarację w formie pisemnej dotyczącą odbioru dziecka po zakończeniu imprezy.

 

 

 

Procedury powiadamiania rodziców lub prawnych opiekunów ucznia

 

  1. Powiadomienie przez wychowawcę klasy telefonicznie, osobiście lub pisemnie (wpis w dzienniku elektronicznym) rodziców lub prawnych opiekunów o trudnych sytuacjach wychowawczych, korzystając z danych osobowych zapisanych w dzienniku.

  2. Sporządzenie przez wychowawcę notatki służbowej z powiadomienia rodziców.

  3. W przypadku nieobecności wychowawcy zachować obowiązującą w szkole drogę służbową (wychowawca, pedagog, dyrektor).

  4. W sytuacji zgłoszenia przez rodziców lub prawnych opiekunów zmiany miejsca pobytu na okres dłuższy niż jedna doba, spisanie z rodzicami oświadczenia o zmianie miejsca ich pobytu wraz z telefonem i adresem kontaktowym.

  5. W przypadku braku informacji od rodziców o zmianie miejsca ich pobytu, przekazanie odpowiednim instytucjom opieki nad dzieckiem w szczególnie trudnych sytuacjach wychowawczych.

Mobbing i izolowanie ucznia

 

Aby można było mówić o przejawach mobbingu, muszą wystąpić następujące cechy:

  • Prześladowanie ofiary przez sprawcę mobbingu musi trwać przez dłuższy czas,

  • Mobbing ma charakter celowy, czyli sprawcy chodzi o wyłączenie ofiary z grupy koleżeńskiej bądź zepsucie jej opinii,

  • Sprawca mobbingu ma nad ofiarą przewagę psychiczną lub fizyczną.

 

W przypadku, kiedy uczeń jest izolowany lub prześladowany przez rówieśników:

  1. Ocena sytuacji przez wychowawcę i pedagoga szkolnego.

  2. Przeprowadzenie rozmowy z uczniem odsuniętym od grupy, a także grupą tych osób, które stwarzają zagrażające sytuacje.

  3. Wychowawca informuje rodziców dziecka pokrzywdzonego i rodziców uczniów, którzy przyczynili się do zaistniałej sytuacji.

  4. Jeżeli rozmowa nie spowoduje pozytywnych zmian, wychowawca informuje dyrektora szkoły.

  5. Jeżeli powyższe procedury nie przyniosą oczekiwanych rezultatów wychowawca doprowadza do konfrontacji strony (rodzice–uczniowie) w celu osiągnięcia porozumienia.

  6. Przeprowadzenie pogadanek z uczniami na temat mobbingu i izolowania.

  7. W sytuacji nieskuteczności podejmowanych działań informuje się policję

Postępowanie wobec ofiar i sprawców cyberprzemocy

 

  1. Nauczyciel, któremu zgłoszony został przypadek cyberprzemocy, informuje o zdarzeniu wychowawcę, a ten pedagoga.

  2. Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem przeprowadza rozmowę z ofiarą cyberprzemocy, udziela jej wsparcia i porady, ustala okoliczności zdarzenia
    i ewentualnych świadków.

  3. Wychowawca i pedagog przy udziale nauczyciela informatyki zabezpieczają dowody
    i jeżeli to możliwe, ustalają tożsamość sprawcy cyberprzemocy.

  4. Wychowawca informuje o zdarzeniu rodziców/ opiekunów prawnych poszkodowanego
    i sprawcy (jeżeli jest znany i nieletni) i informuje o konsekwencjach czynu.

  5. Jeśli sprawca cyberprzemocy nie jest znany, pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły zawiadamia policję.

  6. Wychowawca i pedagog obejmują ucznia pomocą psychologiczną i monitorują sytuację, sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane działania przemocowe bądź odwetowe ze strony sprawcy.

  7. Wobec nieskuteczności podjętych działań informuje się policję

Postanowienia dodatkowe

 

  1. Szkoła nie odpowiada za przyniesione przez uczniów przedmioty wartościowe, niezwiązane z procesem dydaktyczno-wychowawczym, np. telefony komórkowe, biżuterię, odtwarzacze MP3/MP4, gry elektroniczne, zabawki, itp.

  2. Na lekcji wychowania fizycznego rzeczy pozostawione są w szatni i zamykane na klucz,
    a uczniowie nie mają prawa podczas lekcji wchodzić do szatni.

Wdrożenie procedur

 

  1. Zapoznanie rodziców na zebraniach.

  2. Zapoznanie uczniów na lekcjach wychowawczych.

  3. Umieszczenie na stronie internetowej szkoły i w bibliotece.

  4. Monitorowanie prawidłowej realizacji procedur przez dyrektora szkoły.

Dokument obowiązujący od 01.09.2024r.